۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۶۴۳۸۵۷
آیت الله تحریری در گفت‌وگو با رسا تأکید کرد؛

ضرورت حضور روحانیت در محراب خدمت| ابتلائات نوعی آماده سازی برای امر فرج است

ضرورت حضور روحانیت در محراب خدمت| ابتلائات نوعی آماده سازی برای امر فرج است
آیت الله تحریری بر لزوم رعایت بهداشت و توسل به اهل بیت در رفع بیماری ها اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی حوزه و روحانیت در محراب خدمت حاضر شوند.

آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با استناد به آیات قرآن کریم بسیاری از بلایا و ابتلائات در زندگی فردی و جوامع بشری را امتحان الهی دانست و گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: ما شما را به بد و نیک و خیرات و شرور عالم مبتلا می کنیم تا امتحان شوید.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از امور شر از جانب خود انسان است، ادامه داد: بسیاری از امور شر نتیجه نادانی بشر نسبت به فعالیت‌هایی است که در زندگی انجام می دهد، انسان اگر در همه شؤون زندگی دنیا براساس عقل و دستورات دین عمل نکند و اهل طغیان باشد گرفتار بلا و امور شر می شود.

فلسفه ابتلائات و وظیفه عقلی و شرعی آن

آیت الله تحریری درباره فلسفه امتحان الهی، ابراز کرد: گاهی در جوامع انسانی شرور و سختی رخ می دهد در حالی که انسان‌ها آن را نمی خواهند، این شرور گاهی از انسان به انسان دیگر می رسد گاهی نیز از عالم طبیعت صادر می شود؛ قطعا این شرور امتحان الهی بوده تا مشخص شود آدمی در مواجهه با آن کدام مسیر را انتخاب می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی امتحان و آزمایش را از سنت‌های الهی دانست و تصریح کرد: گاهی اوقات خداوند انسان را با ابتلائات و سختی‌ها امتحان می کند تا مشخص شود آدمی در روابط دنیایی و اجتماعی چقدر به خداوند توجه دارد، همچنین یکی دیگر از فلسفه‌‌های امتحان الهی مربوط به نوع مواجهه و برخورد انسان با ابتلائات و سختی‌ها می شود؛ انسان در مواجهه با ابتلائات و سختی‌ها علاوه بر صبور بودن باید برخوردی عقلی و شرعی با آن داشته باشد.

عمل به توصیه پزشکان کمک به کنترل شیوع کروناویروس

وی رعایت توصیه های بهداشتی پزشکان و مسؤولان ذی ربط به منظور عدم شیوع کرونا ویروس را امری شرعی و عقلی دانست و گفت: همه مردم باید به این توصیه ها که از جانب متخصصان متعهد و دلسوز در راستای حفظ سلامت آحاد جامعه ابلاغ شده عمل کنند و این یک وظیفه شرعی به شمار می رود که رهبر انقلاب و مراجع بزرگوار به آن تاکید داشتند.

آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه هر اموری که موجب شکل گیری و گسترش این ویروس منحوس در جامعه می‌شود باید کنترل و رفع شود، عنوان کرد: از جمله زمینه های گسترش این ویروس وجود اجتماعات غیر ضروری است که پزشکان و مسؤولان دستور دادند این نوع اجتماعات تشکیل نشود؛ حتی اجتماعات دینی از نظر وجوب ضرورت ندارد و لازم نیست مردم در این نوع اجتماعات حاضر شوند و اجتماع تشکیل دهند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی که نماز عبادی سیاسی جمعه، اقامه نماز جماعت و رفتن به زیارت اماکن مقدسه تعطیل شده است مردم باید توجه کنند که باید از رفت و آمدهای غیر ضروری اجتناب کرده و به طریق اولی مسائل بهداشتی را رعایت کنند و با ملتزم بودن به توصیه‌های پزشکان و متخصصان مانع گستردگی این مرض شوند.

وی افزود: مشاهده می شود در کشوری مثل چین که دین در آن حاکم نیست و رهبر دینی ندارد با جدیت تمام با این ویروس منحوس که شاید دست ساز دشمنان باشد مقابله می کند و آمار آسیب‌ دیدگان را کاهش می دهد؛ بنابراین ایران که کشوری اسلامی است باید به طریق اولی به دستورات پزشکی و بهداشتی عمل کند.

کرونا عاملی برای تجلی باطن انسان‌ها

آیت الله تحریری بیان داشت: در مرحله نخست این امتحان و آزمایش ملت باید گوش به فرمان و تابع فرامین رهبرانقلاب و مراجع تقلید باشند و دیگر آنکه هر کسی که توانایی مقابله با این مرض منحوس را دارد واجب است در عرصه نبرد با این بیماری حاضر و با تمام توان برای نابودی این ویروس و نجات جان مردم اقدام کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: برای مقابله با این بیماری ابتدا بزشکان گرامی و کادر درمانی محترم در خط مقدم این جبهه هستند که می بینم با ایثار و فداکاری خدمت می کنند، دیگر وظیفه مربوط به مسؤولان و در راس آن رییس قوه مجریه است که با تمام توان با این ویروس منحوس مقابله کرده و با حضور و عملکردشان قوت قلب برای مردم باشند.

وی افزود: آخر اینکه کسانی که تمکن مالی دارند به هر صورتی که می توانند به مردم نیازمند و مشاغلی که متحمل ضربه اقتصادی شدند خدمت رسانی کرده و کمبودها را رفع کنند؛ اینجا است که با این امتحان الهی عطوفت و مهربانی برخی انسان‌ها ظاهر و باطن عده ای دیگر با احتکار لوازم بزشکی برای همگان آشکار می شود.

ضرورت حضور حوزه و روحانیت در محراب خدمت

آیت الله تحریری اضافه کرد: روحانیت و حوزه های علمیه نیز به اندازه‌ای که می تواند در عرصه خدمت رسانی حضور داشته باشند و با تبلیغ و تقویت روحیه معنوی جامعه به دلداری مردم و انجام برخی وظایف اقدام کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه تاکید کرد: انسان در همه حالات بخصوص در مواجهه با ابتلائات و سختی‌ها نباید از مرکز قدرت و پشتوانه حقیقی غفلت کند در این حالت است که همه فعالیت‌ها و اقدامات او در پرتوی توجه به خداوند متعال و تبعیت از دستورات نورانی دین انجام می شود.

دعای هفتم صحیفه سجادیه دعایی مجرب برای آرامش قلب و دفع بلا

وی با اشاره به اینکه ملت ایران مومن و محب اهل بیت(ع) هستند، ابراز کرد: اهل بیت(ع) در مواقع بحرانی علاوه بر اینکه خودشان در صحنه حضور داشتند و به مردم خدمت رسانی می کردند از دعا و تضرع به پیشگاه الهی غافل نبودند لذا ملاحظه می شود چه دعاهای پرمغز و بامحتوایی از امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه مثل دعای هفتم که رهبر انقلاب به خواندن آن توصیه فرمودند برای ما به یادگار مانده است.

آیت الله تحریری ادامه داد: دعای توسل به همراه دعای دفع ضرر، نماز جعفر طیار، دعای سریع الاجابه، حدیث کساء، صلوات فرستادن و هدیه کردن آن به مادر امام زمان(عج) و حضرت ام البنین(س) از جمله دعاها و نماز‌هایی است که اولیای الهی و بزرگان دین برای دفع و نجات از بلا توصیه فرمودند.

دنیا درحال مهیا شدن برای امر فرج

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه در ابتلائات و حوادث مردم باید نسبت به هم اظهار محبت داشته و از یاری رساندن به یکدیگر غفلت نکنند، گفت: رجب ماه حضور، دعا و توسل است بنابراین انسان نباید در این ماه از توسل به امام زمان(عج) غافل شود.

وی افزود: چه بسا این ابتلائات گوناگون و فراگیر زمینه ساز امر فرج و به نوعی آماده سازی دنیا برای حرکت به سوی منجی واقعی باشد منجی که هواهای نفسانی را پایمال و عدل و حق طلبی را در جهان حاکم می سازد؛ امروز دنیا در حال حرکت برای تحقق این امر الهی است.

آمریکا و انگلیس هرگز نمی توانند منجی بشریت باشند

آیت الله تحریری ادامه داد: شیعیان باید به این مساله توجه داشته باشند و دنیا را نیز متوجه این امر بزرگ کنند چرا که منجی واقعی نقشه های شوم آمریکا و انگلیس نیست که همواره نقشه های ضد انسانیت می کشند؛ به احتمال قوی ویروس دست ساز کرونا یک جنگ بیولوژیک است که این خبیث‌ها در چین ایجاد کردند تا اقتصاد آنان را نابود کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: دشمنان با مشاهده تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی قدرت نفوذ انقلاب در قلب دو ملت ایران و عراق را مشاهده کرد همچنین تزلزلی که قدرت موشکی ایران در حاکمیت استکبار به وجود آورد سبب شد از نفوذ و قدرت ایران بترسد.

اعتماد به وعده‌های پوچ دشمنان بخصوص آمریکا سدی برای رسیدن به خودکفایی

وی افزود: مردم باید بدانند آمریکا هرگز دست از دشمنی و شیطنت علیه ملت ایران بر نمی دارد بنابراین مردم و مسؤولان باید همیشه بیدار باشند و به وعده های توخالی آنان مانند رفع تحریم‌ها تکیه نکنند آنان اگر به فکر ملت ایران بودند مردم را از داروهای حیات بخش محروم نمی کردند؛ امروز باید به سوی خودکفایی حرکت کرده و به وعده های پوچ دشمنان اکتفا نکنیم.

آیت الله تحریری بیان داشت: مسائل روزمره باید موجب افزایش عقلانیت و بصیرت انسان شود همچنین با ایمان قلبی به وعده های الهی مسائل ظاهری و معنوی را مراعات کند تنها با این دو بال است که انسان می تواند موفق حرکت کند و پیروز شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه مردم به شایعات توجه نکنند، اظهار داشت: یکی از آسیب‌ها که بعضا دامنگیر مردم می شود گوش فرا دادن به شایعات دشمن است، دشمن در این شایعه پراکنی هدفی جز سلب اعتماد مردم نسبت به نظام و نفوذ در جمهوری اسلامی ایران ندارد./813/ت301/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
برخی عامدانه می خواهند قم رو تخریب کنند و عقده گشایی میکنند.
خدا ناظر و شاهدشون هست و در برابر اعمال روز قیامت پاسخگو هستند.
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
برای مقابله با این بیماری ابتدا بزشکان گرامی و کادر درمانی محترم در خط مقدم این جبهه هستند
0
0
ناشناس
United States
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
استاد محفوظ باشید عالی بود
0
0
حامد قدوسی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
می‌دانم کورنا آمده ولی امکان مقابله را ندارم!
مشاهدات شخصی و جسته و گریخته من می‌گوید که مردم در گوشه و کنار کشور از خطر کرونا آگاه شده‌اند و کمابیش راه‌های مقابله با آن‌را هم می‌دانند. کمپین‌های اطلاع‌رسانی احتمالا خوب عمل کرده و هشدار لازم به مردم رسیده ولی این همه ماجرا نیست. مطمئنم خیلی از مردم خواهند گفت که «خودم هم می‌دانم که چه کنم ولی امکانش را ندارم!»

این‌ها چه کسانی هستند؟ چند مورد را مثال بزنیم:

۱) کسانی که توانایی مالی برای خرید انبوهی از مواد و وسایل ضدعفونی و پیش‌گیری (خصوصا با قیمت‌های جدید) را ندارند و به زحمت حداقل‌های زندگی خود را تامین می‌کنند.

۲) کسانی که ذخیره مالی و پس‌انداز لازم یا حقوق ثابت و تضمین‌شده برای خانه‌نشینی را ندارند و مجبور هستند که با وجود ریسک بیمار شدن، هزینه زندگی خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

۳) کسانی که مجبورند با حضور در سر کار، بخش‌ها و تاسیسات کلیدی جامعه را سرپا نگه دارند. کادر زحمت‌کش و فداکار درمان را همه در ذهن داریم ولی گروه‌های دیگری هم هستند که اگر همه‌شان خانه‌نشین بشوند جامعه نمی‌تواند سرپا بماند: صندوق‌دار سوپرمارکتی که باید سر کار بیاید تا مردم بتوانند خرید کنند، ماموران بخش آب و برق و انرژی و مخابرات که باید زیرساخت‌ها را سرپا نگه دارند، ماموران انتظامی، کارمندان بانک‌ها، داروخانه‌ها، پیک‌های توزیع خرید آن‌لاین و ...

۴) کسانی که حمایت خانوادگی یا شرایط لازم یا توانایی جسمی برای عمل کردن کامل به اصول خانه‌نشینی و قرنطینه و رعایت بهداشت را ندارند.

در کنار اطلاع‌رسانی و دعوت به کاهش تعاملات اجتماعی به فکر این گروه‌ها هم باید باشیم و به آن‌ها کمک کنیم. چه جور کمکی؟ طبعا کمک مالی و لجستیکی و کالایی و خدمات داوطلبانه یک قدم مهم است. ولی در کنار آن‌ها یک کمک بزرگ دیگر این است که که اگر امکانش را داریم «خانه‌نشین» شویم. این طوری جامعه را خلوت می‌کنیم و احتمال انتقال بیماری به قشرهای با توانایی کم‌تر را کم می‌کنیم.
0
0